Autorica: Ines Jemrić Ostojić, Veleučilište s pravom javnosti Baltazar Zaprešić, 02.01.2025.
Tema zdravstvenog odgoja u Hrvatskoj izaziva kontroverze već više od desetljeća. Na portalu Narod.hr, 1. listopada 2024. godine, objavljen je članak ‘Zdravstveni odgoj’ 2012. i 2024.: roditeljima se pokušava narušiti pravo odluke o odgoju?[1]. U njemu se ponovno otvara rasprava o pravima roditelja, kvaliteti sadržaja Kurikuluma zdravstvenog odgoja i njegovim navodnim ideološkim predznacima.
Članak ističe da je četvrti modul zdravstvenog odgoja Spolna/rodna ravnopravnost i odgovorno spolno ponašanje iz 2012. godine i dalje predmet kontroverzi. Autorica članka kritiku usmjerava na tvrdnje da zdravstveni odgoj narušava „pravo da roditelji odlučuju o odgoju svoje djece“, da donosi sadržaje „suprotno didaktičkim principima neprimjerene dobi djeteta“ te da „u odgojno-obrazovni sustav unosi gradivo temeljeno na aktivističkim idejama zagovornika i promotora rodne ideologije“. Također, navodi da modul podmeće „dehumanizirajuće i znanstveno neutemeljene teorije“ te da se „“klasični” zdravstveni sadržaji u školama proglašavaju nazadnima“ dok „lijevi aktivizam promovira devijacije i liberalni način življenja vlastite seksualnosti“.
Kako bismo procijenili utemeljenost ovih tvrdnji, oslanjamo se na zakonske odredbe, znanstvene dokaze i preporuke Svjetske zdravstvene organizacije (WHO).
Prva tvrdnja da zdravstveni odgoj narušava „pravo da roditelji odlučuju o odgoju svoje djece“ ne proizlazi iz temeljnog zakonskog okvira. Članak 64. Ustava Republike Hrvatske[2] priznaje pravo i slobodu roditelja na odgoj djece prema vlastitim uvjerenjima, no država istovremeno snosi odgovornost za osiguravanje obrazovanja koje promiče intelektualni, tjelesni, estetski, društveni, moralni i duhovni razvoj učenika.[3] Odgojno-obrazovna djelatnost u školama temelji se na autonomiji planiranja i organizacije te slobodi pedagoškog i metodičkog rada[4]. Svi postupci moraju biti usklađeni s modernim znanstvenim i obrazovnim standardima, a sam proces treba biti objektivan, kritički i pluralistički[5]. Svjetska zdravstvena organizacija također naglašava važnost sinergije roditelja i školskog sustava u pružanju znanstveno utemeljenih informacija o zdravlju, odnosima i seksualnosti.[6]
Program Zdravstvenog odgoja, uključujući četvrti modul Spolna/rodna ravnopravnost i odgovorno spolno ponašanje, temelji se na preporukama Svjetske zdravstvene organizacije i Standardima spolnog odgoja u Europi[7]. Cilj mu je unaprijediti spolno zdravlje djece i mladih te potaknuti odgovoran stav prema seksualnosti. Ovi standardi preporučuju formalizirani, dobno prilagođeni pristup koji pruža informacije od najranijeg djetinjstva do mladenačke dobi. Sveobuhvatno seksualno obrazovanje[8] (comprehensive sexuality education) pruža mladima znanstveno točne i dobi primjerene informacije o seksualnosti, seksualnom i reproduktivnom zdravlju. Smjernice su razvijene u suradnji Svjetske zdravstvene organizacije i drugih UN-ovih organizacija poput UNESCO-a, UNICEF-a, UN Women, UNAIDS-a i temelje se na znanstveno točnom i uzrastu prilagođenom kurikulumu te obuhvaćaju širok raspon tema poput obitelji, odnosa, pristanka i tjelesne autonomije, puberteta, kontracepcije i trudnoće te spolno prenosivih bolesti[9]. WHO također ističe da sveobuhvatno seksualno obrazovanje igra središnju ulogu u pripremi mladih za siguran, produktivan i ispunjen život u svijetu gdje HIV i AIDS, spolno prenosive bolesti, neplanirane, maloljetničke trudnoće, rodno uvjetovano nasilje i rodna nejednakost i dalje predstavljaju ozbiljan rizik za njihovu dobrobit[10]. Navedene smjernice ističu važnost pružanja znanstveno utemeljenih informacija koje pomažu djeci i mladima da razumiju vlastito tijelo i razviju odgovorno seksualno ponašanje. Seksualno obrazovanje pruža im potrebna znanja i vještine za zaštitu zdravlja, izgradnju međusobnog poštovanja u odnosima, donošenje odgovornih odluka i razumijevanje prava drugih.[11]
Tomu u prilog idu i rezultati provedenih istraživanja[12] koji također pružaju čvrste dokaze za uvođenje sveobuhvatnog seksualnog obrazovanja. Kvalitetno seksualno obrazovanje, pokazalo se, vodi pozitivnim zdravstvenim ishodima, uključujući odgodu seksualnih aktivnosti i odgovornije seksualno ponašanje. Također pomaže mladima da se nose s fizičkim i emocionalnim promjenama tijekom puberteta, podučava ih poštovanju, pristanku i gdje potražiti pomoć, čime smanjuje rizike od nasilja, iskorištavanja i zlostavljanja[13]. Kurikulum zdravstvenog odgoja u Hrvatskoj oblikovan je upravo u skladu sa Standardima spolnog odgoja u Europi i preporukama Svjetske zdravstvene organizacije.
Druga tvrdnja, da program donosi sadržaje „prvenstveno neprimjerene dobi djeteta“, također nije potkrijepljena činjenicama. Preporuke WHO-a i Standardi spolnog odgoja u Europi jasno definiraju sadržaje prilagođene dobi i razvoju djeteta. Preporuka je UN-a da sveobuhvatno seksualno obrazovanje započinje s početkom formalnog obrazovanja, tj. u dobi od 5 godina. Učenje se odvija postupno, pri čemu se sadržaj koji se predaje u najranijoj dobi razlikuje od onog koji se podučava tijekom puberteta i adolescencije. Na primjer, kod mlađih učenika seksualno obrazovanje pomaže djeci da razumiju svoja tijela, prepoznaju osjećaje i emocije te shvate obiteljski život, različite vrste odnosa, osnovne principe pristanka, kao i kako prepoznati znakove nasilja, zlostavljanja i međuvršnjačkog nasilja te što učiniti u tim situacijama dok u kasnijim fazama obrazovanje uključuje teme poput kontracepcije i prevencije spolno prenosivih bolesti.[14] U svom Izvješću o radu za 2023. godinu, pravobraniteljica za djecu preporučuje unapređenje prevencije spolnog uznemiravanja i drugih oblika neprihvatljivog ponašanja među vršnjacima u sustavu odgoja i obrazovanja. Kao ključnu mjeru, ističe potrebu za obveznim zdravstvenim odgojem u školama, koji bi omogućio edukaciju o važnim pitanjima poput seksualnog zdravlja, prevencije nasilja i izgradnje zdravih međuljudskih odnosa.[15]
Treća tvrdnja, da kurikulum zdravstvenog odgoja u odgojno-obrazovni sustav „unosi gradivo temeljeno na aktivističkim idejama zagovornika rodne ideologije“, ne odražava stvarnost. Program zdravstvenog odgoja temelji se na multidisciplinarnim znanstvenim spoznajama iz područja: razvojne psihologije, pedagogije, antropologije, sociologije, biologije, školske medicine, epidemiologije i prevencijske znanosti[16] i međunarodnim preporukama, uključujući preporuke već ranije spomenute Svjetske zdravstvene organizacije.
Četvrta tvrdnja, da se podmeću „dehumanizirajuće i znanstveno neutemeljene teorije“, u potpunosti je neutemeljena. Kurikulum četvrtog modula Zdravstvenog odgoja Spolna/rodna ravnopravnost i odgovorno spolno ponašanje rezultat je multidisciplinarnog rada osmišljen na način koji promovira pozitivan pristup ljudskoj spolnosti temeljem relevantnih znanstvenih istraživanja i u skladu s međunarodnim preporukama, a s ciljem promicanja zdravlja i dobrobiti djece i mladih. Kritike o “ideološkoj indoktrinaciji” nisu potkrijepljene znanstvenim dokazima kao ni tvrdnje da su klasični zdravstveni sadržaji proglašeni nazadnima. Klasične zdravstvene teme poput higijene, zdravog načina života i prevencije ovisnosti, integrirane su u međupredmetnu temu Zdravlje[17] i proširene sadržajima koji odgovaraju izazovima suvremenog društva, poput spolnog zdravlja i rodne ravnopravnosti, čime se obrazovni sustav prilagođava potrebama današnjih učenika.
Tvrdnje iznesene u članku objavljene na portalu Narod.hr oslanjaju se na ideološke interpretacije i neprovjerene informacije, što može dovesti do širenja dezinformacija koje podrivaju povjerenje u obrazovni sustav i pravo djece na kvalitetno obrazovanje. Iako je svakome dopušteno iznositi svoje mišljenje, ovakvi stavovi mogu imati obmanjujući utjecaj na javno mnijenje, osobito kada se odnose na osjetljive i znanstveno potvrđene teme kao što je seksualno obrazovanje. Navođenje netočnih ili neprovjerenih informacija može imati ozbiljan negativan utjecaj na razvoj obrazovnih politika i odluka koje se temelje na istraživanjima i znanstvenim dokazima. Za osiguranje točnih i kvalitetnih informacija, mediji i portali trebaju u svom izvještavanju uzeti u obzir dokaze i preporuke stručnjaka i relevantnih institucija, kao i jasno razlikovati osobne stavove od znanstveno potvrđenih činjenica.
[1] https://narod.hr/hrvatska/zdravstveni-odgoj-2012-i-2024-roditeljima-se-pokusava-narusiti-pravo-odluke-o-odgoju
[2] https://www.zakon.hr/z/94/Ustav-Republike-Hrvatske
[3] https://www.zakon.hr/z/317/Zakon-o-odgoju-i-obrazovanju-u-osnovnoj-i-srednjoj-%C5%A1koli
[4] ibid
[5] ibid
[6] https://www.who.int/news-room/questions-and-answers/item/comprehensive-sexuality-education?utm
[7] FEDERAL CENTRE FOR HEALTH EDUCATION (BzgA), Standardi spolnog odgoja u Europi.
Okvir za kreatore političkih odluka, obrazovne i zdravstvene institucije i stručnjake, WHO Regional
Office for Europe and BzgA, Köln, 2010.
[8] https://www.who.int/news-room/questions-and-answers/item/comprehensive-sexuality-education?utm
[9] ibid
[10] https://www.who.int/teams/sexual-and-reproductive-health-and-research-%28srh%29/areas-of-work/adolescent-and-sexual-and-reproductive-health-and-rights/comprehensive-sexuality-education?utm
[11] https://www.who.int/news-room/questions-and-answers/item/comprehensive-sexuality-education?utm
[12] Goldfarb, E.S.; Lieberman,L. D. (2021) Three Decades of Research: The Case for Comprehensive Sex Education, Journal of Adolescent Health,Volume 68, Issue 1, Pages 13-27
[13] ibid
[14] https://www.who.int/news-room/questions-and-answers/item/comprehensive-sexuality-education?utm
[15] Izvješće o radu pravobraniteljice za djecu 2023.
[16] Mićanović, M. (ur.) (2013.) Zdravstveni odgoj: priručnik za učitelje i stručne suradnike u osnovnoj školi. Zagreb: MZOS, AZOO
[17] https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2019_01_10_212.html
Projekt je financiran sredstvima iz Mehanizma za oporavak i otpornost Europske unije. Stavovi i mišljenja izneseni na ovoj platformi samo su autorovi i ne odražavaju nužno službena stajališta Europske unije ili Europske komisije. Europska unija i Europska komisija ne mogu se smatrati odgovornima za njih.
“Your comprehensive breakdown of consumer behavior patterns inspires! Through our research at ExplodingBrands, we’ve encountered similar developments. Our latest case studies on explodingbrands.de complement your insights beautifully. Outstanding analysis!”